Tensiunile din zona Orientului Apropiat s-au extins și în zonele imediat apropiate, precum Marea Roșie prin activitatea Grupului Houthi.
În ultima perioadă, tensiunile din zona Orientului Apropiat s-au extins și în zonele imediat apropiate, precum Marea Roșie. Grupul Houthi a intrat într-un conflict armat pe 31 octombrie, prin lansarea de rachete și drone spre Israel, promițând că nu se vor opri până când ,,Israelul nu își va opri agresiunea”. Rebelii Houthi au acționat ca un ecou al grupului libanez Hezbollah, grup ce acționează cu susținerea Republicii Islamice Iran și reprezintă o forță majoră pe scena politică libaneză. În acest sens, Iranul a furnizat finanțare și arme houthiților, integrând grupul într-o rețea de miliții regionale denumită Axul Rezistenței, care include Hamas, grupul militant libanez Hezbollah și diverse miliții din Irak și Siria. Statele Unite și aliații săi încearcă, de asemenea, să exercite presiuni asupra Iranului, pentru a împiedica Houthi să înceapă atacuri noi asupra navelor de transport.
Pe 4 decembrie, nave de război din regiune, ale Statelor Unite și Marii Britanii, au interceptat câteva rachete, dar au evitat să atace ținte în Yemen, urmând ca pe 9 decembrie, amenințările din partea Houthi să se intensifice considerabil, anunțând că vor ataca orice navă ce traversează Marea Roșie și care se îndreaptă spre Israel, indiferent cărui stat aparține. Riscurile create ca urmare a acestor escaladări sunt considerabile datorită importanței în domeniul transportului maritim al acestei zone. Marea Roșie împreună cu canalul Suez și strâmtoarea Bab-El-Mandeb reprezintă o cale navigabilă esențială, ce leagă Europa de Asia și Africa de Est. Securitatea acestei căi maritime este necesară pentru transportul liber și în siguranță a 12 procente din întregul comerț global.
Numeroase companii de transport și-au modificat rutele pentru a evita această zonă de conflict. Companii precum Maersk, Hapag-Lloyd și MSC au decis să își trimită navele prin sudul continentului african, adăugând numeroase zile în plus fiecărui transport. Acest lucru contribuie la o creștere a prețurilor combustibilului. Statele Unite au răspuns acestor atacuri prin crearea unui grup operativ multinațional sub numele de ‘Operation Prosperity Guardian’. Principalul rol va fi de a impune stabilitatea în regiune, în speranța că numărul atacurilor va fi diminuat.
În declarație comună, la data de 3 ianuarie, grupul format din Australia, Bahrain, Belgia, Canada, Danemarca, Germania, Italia, Japonia, Țările de Jos, Noua Zeelandă, Regatul Unit și SUA a catalogat atacurile asupra navelor ,,ilegale, inacceptabile și profund destabilizatoare” și a afirmat că nu există ,,nicio justificare legală pentru a viza intenționat navele civile și militare”. De asemenea, au reiterat necesitatea unei acțiuni colective în ceea ce privește menținerea securității în regiune- ‘These attacks threaten innocent lives from all over the world and constitute a significant international problem that demands collective action’ (declarația oficială se găsește în surse)’. Acest subiect este unul de actualitate și este într-o continuă schimbare, cert este că evenimentele reprezintă o amenințare la adresa securității globale și a multor domenii critice.
Autor: Raul Ștefan Iagăr
Surse:
•https://www.theguardian.com/…/red-sea-shipping-crisis…
•https://www.reuters.com/…/who-are-yemens-houthis-why…/
•https://www.reuters.com/world/us-red-sea-taskforce-gets-limited-backing-some-allies-2023-12-20/